Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent

Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent är ett TPS Stealth-spel som släpptes 2006 och utvecklades av Ubisoft Montreal och Ubisoft Milan/Shanghai. Spelet är en del av Splinter Cell-serien, som följer huvudkaraktären Sam Fisher, en agent inom National Security Agency (NSA) och dess Black Ops-division, Third Echelon. Spelet kom ut till flera olika plattformar, GameCube, PlayStation 2, Xbox och Xbox 360, Nintendo Wii och PC år 2006. En PlayStation 3-version släpptes år 2007.

Det finns två huvudsakliga versioner av Splinter Cell: Double Agent, vilket gör att spelupplevelsen skiljer sig mellan de olika plattformarna.

  1. Versionen från Ubisoft Montreal (ansvariga för tidigare Splinter Cell-spel som Splinter Cell och Chaos Theory) släpptes till GameCube, PlayStation 2, Wii och Xbox. Denna version bibehåller många av de klassiska spelmekanikerna från tidigare spel i serien.
  2. Versionen från Ubisoft Milan och Ubisoft Shanghai (utvecklare av Pandora Tomorrow) släpptes till PlayStation 3, Windows och Xbox 360. Denna version använder en helt anpassad spelmotor och har en något annorlunda berättelse och design av nivåer jämfört med Montreal-versionen.

Men båda versionerna har samma grundläggande handling, vissa mellansekvenser och röstskådespelare.

Multiplayerläget skiljer sig också mellan versionerna:

  • Ubisoft Milan/Shanghai-versionen (Windows, PlayStation 3 och Xbox 360) har ett spelläge där spelarna kan välja att vara antingen spioner från Third Echelon eller legosoldater från Upsilon Force. Spionerna är smidiga och har fokus på infiltration, medan legosoldaterna är tungt beväpnade och skyddar viktiga områden.
  • Ubisoft Montreal-versionen (PlayStation 2 och Xbox) erbjuder liknande Spy vs. Mercenary-läge, men har även extra spellägen som Team Hack, Key Run och Sam vs. All, samt ett samarbetsläge som knyter direkt till berättelsen.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent trailer,