Donkey Kong och Donkey Kong Country – En beskrivning av spelserierna

Donkey Kong

Donkey Kong-serien startade år 1981 med ett klassiskt arkadspel där man spelar som karaktären Jumpman (Mario) som försöker rädda sin flickvän Pauline från en ilsken gorilla vid namn Donkey Kong. Spelet blev snabbt en hit och ledde till flera uppföljare och portningar till mängder av konsoler. Donkey Kong är ett plattformsspel där spelaren navigerar Jumpman genom hinder och fiender för att nå Pauline.

Donkey Kong Country

Donkey Kong Country-serien introducerades år 1994 av företaget Rare och var ett stort steg framåt för serien. Spelet byggde på samma grundläggande plattformskoncept som originalspelet, men inkluderade en galet avancerad grafik för tiden, ljud och gameplay. Spelet utspelar sig på en ö där Donkey Kong och hans vänner försöker rädda sitt borttagna bananförråd från Kremlings, en grupp av krokodilfiender.

Jämförelse med andra spel

Donkey Kong Country-serien har likheter med andra plattformsspel som Super Mario Bros och Sonic the Hedgehog. Som i Mario-spelen måste man navigera genom banor och slåss mot fiender för att rädda en förlorad skatt. Men medan Mario och Sonic är snabba och smidiga, är Donkey Kong och hans vänner starka och tunga, vilket gör att de kan ta sig igenom hinder och fiender på ett annorlunda sätt.
Donkey Kong Country-serien har också influerat andra spel som Rayman-serien och Banjo-Kazooie-serien. Dessa spel bygger också på samma grundläggande plattformsformula, men har tagit till sig Donkey Kong Country-seriens grafikstil och design av spelvärlden.

Donkey Kong-serien är fortfarande en populär spelserie idag, med flera uppföljare och spin-offs. Serien har influerat och inspirerat andra spel, och har satt standarden för vad ett bra plattformsspel kan vara.