Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning är ett actionrollspel från 2012, utvecklat av Big Huge Games och utgivet av 38 Studios och Electronic Arts för Windows, PlayStation 3 och Xbox 360. Spelet följer historien om den Ödeslöse, en återupplivad person som frigjorts från det öde som binder alla Amalurs invånare till förstörelse. Spelaren utforskar Faelands i Amalur, slutför uppdrag och bekämpar olika fiender i både fält- och dungeonmiljöer. Spelstilen anpassas genom en kombination av vapentyper, färdighetsträd och passiva förbättringar som erhålls genom uppdrag och Destiny-klassystemet.
Spelet utvecklades ursprungligen som en introduktion till Amalur-universumet inför ett planerat MMORPG, Project Copernicus, men skapades som ett fristående projekt. Noterbara bidragsgivare till spelets design inkluderar konstnären Todd McFarlane och kompositören Grant Kirkhope.
En remastrad version, “Re-Reckoning”, släpptes 2020 för nyare konsoler och PC. Den inkluderade spelbalansjusteringar och alla tidigare DLC. En tredje expansion, “Fatesworn”, släpptes 2021. Den remastrade versionen och dess expansion utvecklades av Kaiko och publicerades av THQ Nordic, som hade förvärvat rättigheterna till Amalur.