Deus Ex: Invisible War

Deus Ex: Invisible War är ett förstapersonsrollspel utvecklat av Ion Storm och utgivet av Eidos Interactive år 2003. Spelet är en uppföljare till det kritikerrosade spelet Deus Ex, som släpptes några år tidigare.

I Invisible War tar spelaren på sig rollen som Alex D, en ny agent i en värld där konspirationer, maktspel och teknologisk avancerad utrustning är en del av vardagen. Spelet utspelar sig i en dystopisk framtid där striderna mellan olika grupper, bland annat de två stora företagen, råder. Spelaren måste navigera genom olika uppdrag och hitta den mest lämpliga lösningen på varje problem. Det kan innebära att du måste använda både vapen och smygande färdigheter för att nå dina mål.

Det som gör Deus Ex: Invisible War och andra spel i Deus Ex-serien rätt unikt är spelets valsystem. Spelaren har möjlighet att välja olika handlingssätt i spelet som påverkar både handlingen och spelets slut. Dessa val inkluderar att välja vilken fraktion man vill alliera sig med, vilka uppdrag man vill genomföra och vilken teknologi man vill använda. Valet du gör påverkar spelets karaktärer, handlingen och de uppgifter du får.

Deus Ex: Invisible War är ett spel som passar de som gillar förstapersonsrollspel med frihet att välja. Spelet har likheter med andra spelserier som BioShock-serien och Dishonored-serien, som båda har liknande valsystem och möjligheter att välja olika handlingssätt.