Visceral Games
Visceral Games var en amerikansk spelutvecklare som grundades år 1998 under namnet EA Redwood Shores. År 2009 bytte de namn till Visceral Games för att markera en omstrukturering av företaget och fokusera på mer actionfyllda spelupplevelser. De var en del av det stora spelföretaget Electronic Arts (EA) fram till deras nedläggning år 2017.
Företaget var kända för sina spel med fokus på storydriven singleplayer-upplevelser, ofta inom genren survival horror. Deras första spel var “Future Cop: LAPD”, utgivet 1998 av Electronic Arts. Spelet utspelar sig i Los Angeles år 2098, där spelaren tar rollen som en robotpolis som bekämpar brottslighet och kriminalitet. Trots att det var deras första spel, var det en lovande start och fick positiva recensioner.
Efter “Future Cop: LAPD” arbetade de på flera spel i samarbete med Electronic Arts. Deras första större framgång kom år 2008 med spelet Dead Space. Spelet är en survival horror-upplevelse där spelaren tar rollen som ingenjören Isaac Clarke, som kämpar för att överleva mot utomjordingar ombord på ett rymdskepp. Spelet fick mycket positiva recensioner och fick en uppföljare, “Dead Space 2“, år 2011.
Efter “Dead Space” arbetade Visceral Games på flera andra spel, inklusive “Dante’s Inferno” (2010) och “Army of Two: The Devil’s Cartel” (2013). Men det var deras arbete med Dead Space -serien som cementerade deras plats som en av de mest respekterade spelutvecklarna i branschen.
Efter succén med “Dead Space” arbetade Visceral Games på flera andra spel, inklusive “Battlefield Hardline” (2015), som var en del av Battlefield-serien, men fokuserade på polis- och rånaretemat.
Tyvärr led Visceral Games av en nedgång i popularitet under sina senare år och år 2017 meddelade Electronic Arts att de skulle lägga ner studion. Detta trots att Visceral Games hade flera pågående projekt, inklusive ett Star Wars-spel som skulle ha varit deras största produktion hittills.