Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War ett FPS-spel i Call of Duty-serien utvecklat av Treyarch och släppt 2008 av Activision till Xbox 360, Playstation 3, PC, Nintendo DS(utvecklat av n-space), Playstation 2 och Nintendo Wii.
Versioner för Nintendo DS och PlayStation 2 hade unika uppdrag och berättelser.
Spelets kampanj utspelar sig på Stilla havets och Östfronten med huvudperspektiven från en amerikansk marinsoldat, Private C. Miller, och en sovjetisk soldat, Private Dimitri Petrenko. Spelet behåller flera funktioner från tidigare spel, som nivåsystem och multiplayerkomponenter, men introducerar även Zombies-läget, som blev en återkommande funktion i Treyarchs framtida spel.
Utvecklingen tog två år och började efter Treyarchs föregående spel, “Call of Duty 3”. Spelet bygger på en förbättrad version av IW-motorn från Infinity Ward, med fokus på förbättrade ljud- och visuella effekter, vilket inkluderar möjligheten att förstöra miljöer och detaljerade skademodeller på karaktärer.
Spelet blev en av de bästsäljande titlarna 2008 och sålde 3 miljoner exemplar i USA under de första två månaderna. Det markerade också starten för “Black Ops”-undertiteln, med karaktärer från “World at War” som återkom i uppföljaren “Call of Duty: Black Ops”.
Spelet erbjuder olika vapen och tekniker från WWII-krigstiden och låter spelaren utföra uppdrag på flera olika sätt, med stöd av AI-kontrollerade lagkamrater. Multiplayer-delen liknar den i “Call of Duty 4: Modern Warfare” och introducerar nya spellägen och belöningar för prestationer i spelet. Dessutom innefattar “Nazi Zombies”-läget, där spelare försvarar sig mot vågor av zombies, vilket blev en populär aspekt av COD-serien.