Burnout 2: Point of Impact
Burnout 2: Point of Impact är ett arkadracingspel i Burnout-serien till Playstation 2, Xbox och Nintendo GameCube som utvecklades av Criterion Games och publicerades av Acclaim Entertainment. Spelet släpptes år 2002 och blev snabbt en hit på grund av dess höga hastighet, intensiva bilkrockar och imponerande grafik.
I Burnout 2: Point of Impact tar spelaren kontroll över en av flera snabba bilar och kör genom olika städer runt om i världen. Spelet har flera olika spellägen, inklusive en karriär där spelaren tävlar mot andra förare i olika racerbilar och ett crash-läge där spelaren måste orsaka så mycket skada som möjligt genom att krascha sin bil i andra fordon och objekt.
Spelets stora fokus ligger på spektakulära bilkrascher, som belönar spelaren med poäng och annan belöning. Ju större kraschen är, desto mer poäng får spelaren. Burnout 2: Point of Impact introducerade också nya funktioner som “Crashbreaker”, som gör att spelaren kan explodera sin bil efter en krasch för att orsaka ännu mer skada.
Spelet fick ett positivt mottagande från kritiker och anses vara en av de bästa bilracingspelen någonsin. Burnout 2: Point of Impact har också inspirerat en rad efterföljande spel, inklusive Burnout 3: Takedown och Burnout Paradise.