Ny/Oanvänd europeisk originalutgåva av zombiespelet Escape Dead Island till Xbox 360
Escape Dead Island är en avstickare från den huvudsakliga Dead Island-serien och står utanför den etablerade kanon. Spelet är utvecklat av en annan spelutvecklare. Till skillnad från huvudserien spelas detta från ett tredjepersonsperspektiv. Grafiken har fått en cellskuggad stil och texter som påminner om serietidningar dyker upp på skärmen. I detta överlevnadsactionspel styr spelaren karaktären Cliff Calo, som tillsammans med två vänner reser till Banoi-arkipelagen, främst ön Narapela, för att undersöka rapporter om märkliga händelser. Hans huvudsyfte är att samla bevis genom att fotografera med sin kamera, vilket ska bekräfta att Geopharm-koncernen är aktiv på öarna. Spelets tutorial utspelar sig strax före spelets huvuddel, där spelaren kontrollerar operatören Kilo Two som infiltrerar en anläggning tillhörande Geopharm för att avslöja en mullvads identitet, två dagar före utbrottet. Xian Mei, från huvudspelserien, medverkar också som en karaktär i spelet.
Till skillnad från huvudspelen i serien erbjuder inte Escape Dead Island en öppen värld, utan har en linjär uppsättning mål. Många platser är blockerade tills en specifik punkt i historien uppnås. Flera välkända element återkommer, såsom den förödda tropiska miljön med infekterade människor som strövar omkring. Calos mentala tillstånd får honom ibland att snabbt förflytta sig mellan platser eller uppleva märkliga händelser. Som ett actionspel kan Calo attackera med närstridsvapen och även använda begränsat skjutvapenspel med en pistol och en hagelbössa på grund av knapp ammunitionstillgång. Grupper av fiender kan inte attackeras samtidigt, så spelaren måste regelbundet använda smygteknik för att närma sig och döda fiender i smyg. Infekterade reagerar på rörelse och ljud. För närstridsattacker kan en snabb och en kraftfull attack användas, och dessa kan kombineras till komboslag. Calo kan även ducka, krypa, springa, sparka, knuffa undan infekterade och sikta på specifika fiender.
Precis som i de ursprungliga spelen kan man inte attackera oändligt eftersom detta tömmer en uthållighetsmätare nära skärmens botten. Efter några attacker måste man vanligtvis vänta några sekunder innan den fylls på igen. Till skillnad från det ursprungliga spelet kan vapnen inte anpassas och de tillhandahålls vid vissa punkter i spelet. Det finns inga rollspelselement eller ett uppgraderbart karaktärssystem. Calo kan använda ett rep och en krok för att förflytta sig, och nyckelkort måste ofta hittas för att öppna dörrar.
Kolla gärna på resten av våra spel till Xbox 360
Eller kanske utforska andra spel i Dead Island-serien
Uppskattad svårighetsgrad skala 0-100
Ett rätt normaltsvårt spel, du kan nog ta dig igenom utan större problem
Diktar’n –
I en forskningsanläggning sker ett stort misstag,
där vävnadsregenerering bryter ut i lag.
Charon, en spion, skickas in att se,
men märker snart att något är fel på denna öde.
Gångar blodiga och rummen känns fel,
med zombiehorder som är för dumma för spel.
Charon han smyger, undviker strid,
och finner att smyg är det bästa i denna tid.
Fram träder Cliff, med drömmar om scoop,
hoppas på bild som kan ta hans karriär upp.
Men önskningar blekna när zombierna anfaller,
Cliff griper yxan, förvandlingen pallar.
Explosionen på yachten, ett mysterium så stort,
han färdas i medvetandets skeva fort.
Verkligheten vrids, spelar spelet med sinnet,
men svaren är få, och handlingen tunn.
Narapela är vacker, dess stränder lockar till rund,
men Cliffs självupptäckt är djup och så grund.
En ö av mysterier, men löftena bryts,
i spelets värld där verkligheten flyts.
Ön är en fälla, och Cliff han vill fly,
men spelvärldens drömmar låter honom aldrig bli fri.
I skuggorna lurar, och slutet är nära,
Escape Dead Island, en saga så kära.