Begagnad europeisk originalutgåva av det turbaserade action/strategispelet Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars till Nintendo 3DS
Handlingen i Shadow Wars involverar en intrig från “ultranationalistiska” sammansvurna att återgå Ryssland till dagarna av järnridån, kommunismen och kalla kriget. En stor del av intrigen innebär att de ryska sammansvurna lägger sig i grannländernas angelägenheter, där Ghost Recon-teamet skickas ut för att reda ut saker. Det finns sex karaktärer som agerar som individuella enheter liknande Nintendos Fire Emblem-serie, var och en med särskilda förmågor. De sex klasserna är Commando, Gunner, Sniper, Recon, Engineer och Medic. Spelare måste lära sig att använda varje klass strategiskt för att överleva uppdragen. Uppdragen har också ofta flera mål, och svårighetsgrader kan väljas innan varje uppdrag påbörjas.
Spelet visas från ett överordnat perspektiv (övre skärm med 3D-djup), med begränsade kamerajusteringar tillgängliga med hjälp av den analoga nubben. Spelet styrs främst med styrkorset och knapparna. Den nedre skärmen används för statistik och endast några segment av spelet använder den – mestadels för att spelarna ska kunna hänvisa till detaljerad information om vissa element i spelet, som vapenattribut. Liksom i Fire Emblem eller Advance Wars dyker lättfärgade rutor upp över stadierna som indikerar tillgänglig spelarrörelse, attackpunkter och andra detaljer. Karaktärer har begränsad hälsa och ammunition, men varje bär på två vapen eller föremål.
Andra funktioner inkluderar förutom den vanliga kampanjen (story mode) en Skirmish-läge som innehåller fristående uppdrag mot datorn. Precis som i det vanliga spelet kan spelarna välja mellan tre svårighetsnivåer. Spelare tjänar även poäng (kända som PEC-poäng) och stjärnor genom att slutföra uppdragsmål och på högre svårighetsnivåer. PEC-poäng används för att öka spelarens “rank” (och följa framsteg) och stjärnor kan spenderas efter uppdragen för att uppgradera olika attribut hos karaktärerna, såsom hälsa. Det finns även ett multiplayer-läge som kan spelas på en enda 3DS-enhet, möjligt eftersom spelet är turordningsbaserat strategi.
Kolla gärna på resten av våra begagnade Nintendo 3DS spel
Eller kanske utforska andra Tom Clancy’s-spel.
Uppskattad svårighetsgrad skala 0-100
Ett rätt normaltsvårt spel, du kan nog ta dig igenom utan större problem
Diktar’n –
Ghost Recon: Shadow Wars, ett strategiskt spel med list,
Inte en skytt, ej heller spöklikt för en Ghosts-trist.
En värld av rutnät, där varje drag är vägt,
Taktiskt positionerad, där varje handling bevekt.
Grafiken, tecknad och ej som realismens kärna,
Ett gäng karaktärer, stereotyper som skämtar.
Ett G.I. Joe-intryck, trots Ghost Recon-hud,
En historia glöms bort, en trupp som försvinner i ljud.
Taktiskt djup, klasser mångfaldigt presenterade,
Sniper, löpare, ingenjör, en lista häraderade.
Nivå upp din trupp, efter varje framsteg,
Ett belöningssystem som ger kamplustigt behag.
Men kampanjen släpar, som ett kärt men grått,
Uppdrag repeteras, lite variation åt gått.
Nivå upp, anpassa din älskade styrka,
Ett belöningssystem, som gör slutet av varje nivå snyggt.
3D-effekten, ingen strategisk glans,
Mer en distraktion, en batteritjuv kanske sans.
Kampanjens slut, ej hela striden,
Utmaningarna väntar, och det är där du ska rida.
Trods multiplayer, ej ett strålande sken,
Två spelare, en enhet, en enkel scen.
Sänd signaler trådlöst, ge fler chans att njuta,
Men trots brister, Shadow Wars i spelets värld förblir på höjden.