10 svåra spel där vi slitit i vårt hår eller slitit sönder vår kontroll
Jag som är uppväxta med 8-bitars spelkonsoler är inte ovan med utmanade spel, då spelen på den tiden ofta var korta men för att fylla ut speltiden så gjordes dessa extra svåra.
Det var inte ovanligt att du hade 6 skadetillfällen på dig att ta dig igenom spelet (3 liv á två träffar) sedan var det Game Over och starta om från början. Det var bara att nöta och nöta tills det satt som programmerat vad som skulle göras för att klara banan.
Men med tiden och utveckling av hårdvara så spelen blev spelen större, och saker som “continue”, “password” och checkpoints blev vanligare så behövdes inte svårighetsgraden på samma sätt.
Och nu för tiden så är spelen väldigt förlåtande och du har ofta en autosave precis innan en boss eller annat hinder som ger dig oändligt många försök att ta dig an denna.
Idag tänkte jag lista 10 enligt mig, svåra eller oförlåtande spel där jag skrikit, svettats eller i mina försök helt enkelt blivit galen!
Little Nemo: The Dream Master, svårighetsgradsrating 73/100, utvecklat av Capcom och släppt 1990 till NES.
Little Nemo: The Dream Master är ett gulligt och intressant spel där du med hjälp av att mata djur med godisar använda deras egenskaper för att ta dig förbi olika hinder. Spelet lunkar på i rätt normal svårighetsgrad tills dess att du kommer till tåget…. Den banan bhuder på ett hopp i svårighetsgrad, och de som klarat sig igenom nivån har troligtvis inga liv kvar för resten av spelet.
Mortal Shell, svårighetsgradsrating 77/100, Utvecklat av Cold Symmetry, släppt 2020 till PS4, Xbox One och PC och senare till Ps5 och Series X.
Har du spelat något spel i souls-serien? Då kommer du känna igen dig i både känsla, spelstil och svårighetsgrad. Spelet är ett inte så välkänt action-rpg-spel som är svårt, medvetet svårt, men förhållandevis kort, så även en o invigd bör kunna lösa detta spel på en helg. MEN! Du kommer att dö, mer än en gång!
Probotector/Contra, svårighetsgradsrating 78/100, släppt 1987 av som arkadspel men blev mest känt som 1988 års NES utgåva (även portat till moderna konsoler m.m.)
Probotector eller Contra som det är mer känt som internationellt är ett sidscrollande action plattformsspel från Konami, där vi i den svenska utgåvan spelar som en robot/cyborg (går även spela co-op) och i internationella utgåvor som en människa. Spelet ser inte speciellt svårt ut och första banan kommer man klara relativt enkelt efter något försök, men med dina begränsade liv och en träff så är du död så är spelet rätt oförlåtande. Lägger du sedan på fiender som skjuter många, små och snabba kulor samt dina egna skott så kan det vara riktigt svårt att ha koll på allt som händer på skärmen. Du kan förvisso få extraliv om du når vissa poänggränser, men dett kräver fortfarande att du inte dör för ofta.
Som tur är finns ”Konami koden” för oss som inte riktigt kan bemästra spelet.
Contra/Probotector är ett rätt vanligt spel att gör ”speed runs” på och hur dessa galningar löser spelet på ca: under 10 min är för mig en gåta! Testa gärna om du har det som krävs för att ta rekordet!
(Any% – Contra – speedrun.com )
Catherine, svårighetsrating 79/100, utvecklat av Atlus och släppt 2011 till PS3, Xbox 360 och senare till modernare spelplattformar som PS4 och Switch.
Catherine är förutom ett mycket udda spel faktiskt ett rätt svårt spel. Spelet är rätt förlåtande, men några av de senare ”mardröms scenarierna” kräver mycket träning innan de bemästras till fullo.
Mega Man 1, svårighetsgradsrating 80/100, Släppt 1987 till NES, utvecklat Capcom.
Mega Man 1 är kanske inte det svåraste av dem, men det är ett svårt spel som jag är mycket nöjd i att ha klarat.
2D plattformsspelen i Mega Man-serien är alla rätt så förlåtande men det gör dem inte speciellt lätta för det. Har du spelat Mega Man ett par gånger så kommer du hitta en strategi och utan större svårigheter ta dig till Willy banorna, men snart kommer du möta mångas nemesis, ”Yellow-Devil” som garanterat kommer sätta dig på plats innan du efter många försök (eller med en glitch) tar dig förbi honom.
Teenage Mutant Ninja Turtles, svårighetsgradsrating 85/100, släppt 1989 till NES utvecklat av Konami.
Detta spelet har jag spelat många gånger som barn då jag var ett stort fan av TMNT, och när jag fick spelet så kunde jag inte lägga ifrån det. Spelets första banor är igentligen inte jättesvåra, speciellt om du kommer på knepet med Rocksteady bossen. Men sedan kommer du till en öppen värld där du skall välja banor i din egen ordning. Och denna ”världen” har i alla fall inte jag tagit mig förbi. Jag har dock hört att den faktiska svårigheten kommer senare i spelet.
Dark Souls, svårighetsgradsrating 86/100, utvecklat av FromSoftware, släppt 2011 till PS3 och Xbox 360 och senare till PC, Xbox One och PS4.
Spelen i Souls-serien är väl kanske det man refererar till när man talar om moderna och svåra spel och Dark Souls är inget undantag, och troligtvis det spelet på denna listan jag lagt ner mest tid på.
Spelet är mycket taskigt mot dig redan från början, minsta fiende kommer att döda dig med en gång om du inte tänker dig för. Och mycket snart så stöter du på en boss som mer eller mindre är skapad för att inte gå att besegra. Du får typ inte reda på hur något fungerar och vad saker är till för… Och du får helt enkelt klara spelet genom trial and error. Och du kommer se texten ”You Died” så många gånger så att du kommer drömma om det.
Och en av spelutgåvorna har det passande namnet “Prepair to die Edition”.
Super Meat Boy, Svårighetsgradsrating 91/100, Utvecklat av Team Meat och släppt 2010 till Xbox 360 och PC och senare till Switch, Playstation 4, Mac/Linux, Vita och Wii U.
Super Meat Boy är 2D action pussel plattformsspel i lite arkadstil där du tar kontrollen över klumpen ”Meat Boy” som skall rädda sin flickvän.
Spelet är mycket svårt och förvånadsvärt rått, när du skall navigera dig genom de olika dödliga hindren på varje nivå.
Battletoads, NES, Svårighetsgradsrating 93/100, utvecklat av Rare och släppt 1991 till NES men har även släppts till andra konsoler.
Battletoads är även detta ett spel som börjar rätt snällt, första banan tar du kontrollen över en av battletoadsen i en Beat em up bana där du utan större svårigheter tar dig förbi första bossen, vidare ner i ett hål som även denna är förhållandevis lätt.
Sedan kommer den sista banan som jag och jag skulle säga merparten av alla som spelat spelet, någonsin sett. Spelet gör ett galet hopp i svårighetsgrad där du skall utmana din reaktionsförmåga på den förbannade ”hower bike”-banan.
Kan tillägga att efter den banan finns det 9 banor till i spelet som typ ingen sett :).
Battletoads går att spela co-op, men det gör inte spelet det minsta enklare!
Honorable mentions,
4 spel som inte har påverkat hårfästet lika mycket, men väl platsar på denna typen av lista.
1. Robot Warlords, Svårighetsrating 83/100, Turn based Strategy-spel, utvecklat av Nexus Interact, släppt 2001 till PS2

2. Mega man 11, svårighetsrating 75/100, 2d Plattformsspel, utvecklat av Capcom, släppt 2018 till PS4, Xbox One, PC och Switch.

3. Alien Isolation, svårighetsrating 81/100, Survival horror spel, utvecklat av Creative Assembly, släppt 2014 till PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One och senare till Switch.
4. Cuphead, svårighetsrating 84/100, 2D Shooter Plattformsspel, utvecklat av Studio MDHR, släppt 2017 till Xbox One och PC, senare till Playstation 4 och Switch.
Ghosts ‘n Goblins, svårighetsrating 95/100, utvecklat av Capcom och släppt 1985 som arkadspel men är känd för 1986 års NES utgåva. (är även släppt till många andra plattformar.
Ghost n Goblins är typexemplet på ett bra, svårt och oförlåtande spel, och en av de första jag spelade. Spelet har 6 nivåer som alla är rätt korta och du börjar på en kyrkogård när en demon tar din flickvän.
Du hoppar in i din rustning och kastar lansar runt dig och stöter snar på en liten röd sak med vingar… Och dör… Och du kommer dö i mängder.
Skulle du nu klara dig till grottorna så kommer svårighetsgraden öka ytterligare och skulle på något underligt sätt ta dig till slutbossen och besegra denna så kommer du få den elakaste överraskningen någonsin i ett spel!
Dessa spel är ett axplock och det finns mängder med bra och svåra spel till alla konsoler och jag har säkert inte tagit upp din favorit, men låt oss gärna veta vilka spel du har kämpat med!