Stora, små, intressant, historiska eller bra Open World-spel

Många av mina absoluta favoritspel är av Open World-typ, mycket på grund av spelens omväxlande miljöer och där du kan röra dig fritt och möjligheten att ta sig an uppdrag när- och på vilket sätt man vill eller bara att strosa runt och se vad världen bjuder på, så som storslagna miljöer, intressant lore och random encounters. Ibland kan man bara ställa sig och titta och häpnadsväckande begrunda utvecklarnas arbete som skapat detta till oss, allt från kvisten på marken, ett löv eller stora bergskedjor.

Speltypen har funnits länge men är väl inte helt enkel att definiera. Men bland de första kom troligtvis på 1970-talet som tex. Arkadspelet Jet Rocket (1970) eller kanske Western Gun (1975).
Jag har inte spelat någon av dessa, så jag hoppar rask över dem och går vidare till The legend of Zelda (1986) då jag skulle vilja påstå, i alla fall för mig, att Open World genren slog igenom på riktigt och blev mainstream med många spel som kopiera och förfinade Zelda’s spelstil.

Nu är det varken en storleksmätartävling eller en 10 i topp lista, utan bara en lista på openworldspel som jag själv finner intressanta, kanske för att jag tycker det är bra, kanske för att det har ett historiskt värde eller kanske bara för att det är väldigt stort. Hur som helst tycker jag alla dessa spel har varit eller är viktiga för spelbranschen och oss spelare.

The Legend of Zelda (Nes, år 1986, Rating 82/100 , Utveckalt av Nintendo), ca: 0,06 km2

The legend of zelda (zelda 1) karta

Det första spelet i The legend of Zelda-serien är inte det största med sina blygsamma 0,06km2 eller första openworld-spelet som jag skrev ovan, men det, enligt mig, det viktigaste spelet som gav open world-genren mycket av den som definierar ett öppet spel för mig.

I spelet kan du röra dig fritt och utforska i spelvärlden och ta dig an grottor och väktare med rätt stor frihet, men på många ställen krävs utrustning för att ta dig vidare.
The legend of Zelda eller som jag kallade det, Zelda 1, var det första spelet jag spelade i genren och ett spel jag fortfarande håller högt på listan av bra openworldspel.

The Elderscrolls: Daggerfall (PC, år 1996, Rating 75/100, Utvecklat av Bethesda) ca: 230000-400000 km2

the elderscrolls daggerfall världskarta

The Elderscrolls: Daggerfall som är det andra spelet i The Elderscrolls serien efter Arena (som också är ett MYCKET stort spel) är en gigant som kanske har passerat många då de flesta stigit in i spelserien någonstans runt The Elder Scrolls: Skyrim eller The Elderscrolls: Oblivion. Spelet motsvarar något i stil med hela Englands storlek i yta, med över 15000 städer och byar att utforska. Spelet har kanske inte åldrats så bra och det kan vara tradigt att röra sig mellan uppdrag då stora delar av spelvärlden är rätt intetsägande och snarare utfyllnad. Men detta spelet lyfter ändå upp detta med sina ”sandbox”-element där du kan köpa dig ett hus och bara leva livet i eller i närheten av en by du trivs i, eller kanske köpa en båt och lev ett liv som de gamla vikingarna och plundra allt du ser. Valet är ditt i en perfekt RPG-anda.

Far Cry 5 (PS4, PC, Xbox One och Stadia, år 2018, Metacritics 82/100, Utvecklat av Ubisoft) ca: 30 km2

far cry 5 världskarta

Far Cry-serien är en av mina favoriter, och min absoluta favorit när det gäller openworld-FPS spel. Och i serien så ligger Far Cry 5 och Far Cry 3 på delad första plats, men då spelvärlden är både större och intressantare så får FC5 komma med här. Spelt utspelar sig i det fiktiva Hope County, Montana, USA och som alla andra spelen i Far Cry-serien så har Ubisoft lag ner otroligt mycket tid på miljöer, karaktärer och antagonister och i 5:an har de gått något steg lägre, med 4st skurkar med personligheter som alla kommer finnas kvar i ditt minne långt efter att du klarat spelet.
Spelt är mer actionbetonat, som alla andra Far Cry spel, men du kan utan problem bara strosa runt och känna dig överväldigad av miljöer och detaljer eller kanske du bara drar ut på en fiske- eller jakt-tur?!

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (PC, Xbox 360, Xbox One, PS4 och PS3, år 2015, Metacritics 95/100, Utvecklat av Konami) ca: 16 km2

Metal Gear Solid V The Phantom Pain världskarta

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är ett actionspel har jag plöj ner mängder av timmar i, spelet kanske inte är störst eller har mest intressanta miljöer men spelet har mängder med uppdrag som du har möjlighet att ta dig an på det sätt du finner bäst eller spela om om du känner för det. Det finns mängder av saker att låsa upp, collectibles och management så även fast spelvärlden är relativt liten och karg så finns det mängder att göra i detta spel.
Har du spelat tidigare spel i Metal gear-serien så kommer du känna igen dig i spelet. Jag måste säga att Konami och den legendariska Hideo Kojima lyckades väl med att förflytta detta spelet från linjärt spel till öppet!

 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U och Nintendo Switch, År 2017, Metacritics 97/100, Utvecklat av Nintendo) ca: 61 km2

the legend of zelda breath of the wild världskarta

Spelen i the legend of Zelda-serien efter The legend of Zelda: A Link to the Past har aldrig riktigt tilltalat mig och jag har get mig in på Breath of the wild och detsamma gäller detta spel. Jag ser var som kan tilltala andra men jag hittar det bara inte i mig själv. Men hade jag inte nämnt det här så hade mobben kommit :).

 

Horizon: Zero Dawn (PS4, år 2017, Metacritics 89/100, utvecklat av Guerilla) ca: 30 km2

Horizon zero dawn världskarta

Horizon Zero Dawn (Det första spelet i Horizon-serien) utspelar sig långt in framtiden i en postapocalyptisk värld där människorna lever i små utspridda jägare/samlare stammar och resten av världen befolkas av robotdjur som inte alla vill ditt bästa.
Spelet är nog för tillfället mitt absoluta favoritspel då allt från miljö, protagonist, antagonist, historia, lore och sidouppdrag är i världsklass. I slutmomenten av spelet så försökte jag fördröja så mycket det bara gick för att insupa allt innan jag var ”tvungen att varva” spelet.
Och jag måste bara säga, Aloy, bästa hjältinnan i ett spel någonsin, eller vågar jag sträcka ut hakan och säga bästa protagonisten någonsin!?

 

Elden Ring (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series och PC, År 2022, Metacritics 96/100, Utvecklat av FromSoftware) ca: 79 km2

   

Elden Ring är spelet som jag som jag lägger ner mest tid på just nu, det finns hur mycket som helst att upptäcka i denna massiva värld. Som tur är har du tillgång till en häst som gör att det blir lite mindre besvärande att ta sig mellan olika platser i ”The lands between”.
Har du tidigare spelat spel i souls-serien så kommer du snabbt känna igen dig i både atmosfär, miljö, bossar och det oförlåtande gameplay ‘et, men jag tycker nog inte spelet riktigt når upp till spel som Dark Souls, men som ett open world spel tycker jag spelet levererar allt som det ska!

 

The Elder Scrolls: Morrowind (PC och Xbox, År 2002, Metacritics 87/100, Utvecklat av Bethesda Softworks) ca: 24 km2

the elder scrolls morrowind världskarta

The Elderscrolls: Morrowind är det första spelet i serien som släppts till konsol och spelet är betydligt mindre än sina föregångare Arena och Daggerfall (och även efterträdarna Oblivion och Skyrim).
Morrowind var det första i serien som jag spelade, och jag blev häpen av dess storhet och av spelets detaljrikedom som Bethesda packat in i spelets värld, och man märker att det ligger mycket eftertanke i uppbyggnaden av alla miljöerna. Spelet kanske inte har åldrats galet bra, men fortfarande ett trevligt spel med mycket att utforska.
Spelts RPG-system där man utvecklar karaktären genom att utföra det man vill bli bra på eller bli bra på det man utför, som till exempel, om du slås med svärd så blir du tillslut bra på att slås med svärd, men yxor kan du knappt hantera.

Detta system är väl det som gör att spelet även faller för mig, då oberoende vilken karaktär jag försöker bygga så slutar det alltid i en ”Smygande-hopp-tjuv” som inte kan slåss över huvud taget, och när jag då stöter på minsta fiende så tar det slut.

 

Red Dead Redemption, (Xbox 360 och PS3, år 2010, Metacritics 95/100, Utvecklat av Rockstar Games) ca: 31 km2

red dead redeption världskarta

Red dead Redemption är faktiskt det andra spelet i Red Dead-serien, men det första riktigt öppna spelet.
Spelt är massivt och håller fortfarande mycket bra, med oändliga mängder av uppdrag och scenerier.
Nu skall jag inte ljuga och säga att Red Dead Redemption 2 är sämre, men det är ändå detta spelet som satte spelserien på kartan.
Om du inte testat detta spelet så kan man snabbt jämföra det med ett GTA-spel i ”westerntappning” där du som en rätt samvetslös person bestämmer hur god du skall vara spelet igenom.
Hoppa upp på din häst och lev livet som en Cowboy!

 

No Man’s Sky (PS4, PS5, PC, Switch och Xbox One, År 2016, Metacritics 83/100, Utvecklat av Hello Games) ca: Oändligt, eller iallafall omätbart stort. Hutlöst många km2

No Man’s Sky är det absolut största spelet i denna listan där du rör dig i en galax med en snudd på oändlig mängd stjärnor med ett gäng planeter till varje stjärna som i sin tur kan vara i storlek av vår måne.

Spelt var mycket omtalat när det skulle släppas med multiplayerfunktioner, oändliga mängder med utomjordiska djur, platser och växter. Men detta föll rätt platt då mycket av dessa funktioner inte fanns vid release, men nu några år senare som har mycket av de utlovade levererats.
Jag har gett mig på No mans Sky ett par gånger och varje gång så blir man uppslukad av spelet storhet, men ett par galaxer in så blir man lite trött då det faktiskt blir lite enformigt. Jag skulle verkligen vilja försöka ta mig förbi denna puckeln då jag hört att spelet skall höja sig när man kommer igenom storyn lite till.

 

The Witcher 3: Wild Hunt (PC/Mac, PS4, Xbox One och Switch, år 2015, Metacritics 92/100, Utvecklat av CD Project Red) ca: 140 km2

Fantasy RPG-spelet The Witcher 3 är en total favorit för många och spelet har via sin popularitet även skapat en tv-serie.
Spelvärlden är massiv och kan nog för många inklusive mig själv bli övermäktig om man inte sållar grov i vad man väljer att göra och vilka uppdrag man tar sig an. Spelet är annars välpolerat och väl detaljerat med många många unika platser att besöka, där du nästan överallt kan interagera med någon. Och du kommer utan problem kunna spela hur länge du vill utan att röra huvudhistorien om du tar dig an alla sidequest’s.

Vill du stega in lite lugnare så kan du testa någon av de andra spelen i Witcher-serien.

Fallout 3 (PS3, Xbox 360 och PC, år 2008, Metacritics 93/100, Utvecklat av Bethesda) ca: 22 km2

Fallout 3 var steget in i 3D för Fallout-serien som förvisso även innan var open world-spel men då i en helt annan skepnad.
Fallout 3 utspelar sig i en dystopisk och postapokalyptisk värld med små utspridda samhällen med människor som lever av det som finns kvar.

Spelvärlden är mycket stor och intressant, med många landmärken runt om Washington DC.
I Fallout 3 har Bethesda verkligen lyckats skapa miljö och atmosfär som återspeglar hur världen skulle kunna se ut efter det otänkbara med ruiner, skrot och muterade tingest.

 

Grand Theft Auto III (PC/Mac, PS2, PS4, Xbox, Switch och Xbox One, år 2001, Metacritics 97/100, Utvecklat av Rockstar Games) ca: 4,5 km2

De första spelen i Grand Theft Auto serien var också banbrytande Open world-spel, och dessa spelade jag sönder och samman med mina vänner när det begav sig, och jag minns att vi pratade om hur tufft det skulle vara om dessa spel skulle vara i 3D-miljö.
Och en dag kom det, Grand Theft Auto 3!
Den dagen, jag kunde inte sluta att spela och jag förstog inte hur något kunde vara så bra!

Nu när man tittar tillbaka från tex. Gta V så kanske det inte ser så mycket ut, men det steget från 2D till 3D var någon helt absurt på den tiden!